Angelo Molinari založil svou firmu v roce 1945 ve městě Civitavecchia nedaleko Říma. Angelo byl velmi zkušený lihovarník a díky svým zkušenostem a intuici rozpoznal v anýzu potenciál pro výrobu nového produktu. Vymyslel originální recept, který je dodnes rodinným tajemstvím, a stvořil tak sambucu nejvyšší kvality, vyznačující se intenzivní a skutečně jedinečnou chutí.

Začátky legendární Sambucy

Jeho nový produkt získával postupně čím dál více na popularitě a zaznamenal zejména velký úspěch, když sám Angelo Molinari představil svou sambucu nejvyhlášenějším barům v Římě. Podle rodinné tradice navrhl Molinari v době natáčení filmu „Dolce Vita“ některým z nejlepších barmanů v římské Via Veneto, ať slavným hollywoodským hvězdám a fotografům paparazzi nabídnou sklenici Molinari Extra s několika kávovými zrny: a tak se zrodila legendární „Sambuca con la mosca“ (doslova „Sambuca s mouchou“).

Jelikož podle tradice sudé číslo přináší smůlu, ustálil se počet kávových zrn na třech, přičemž jednotlivá zrna symbolizují zdraví, štěstí a prosperitu. Nápad s kávovými zrny si zamilovaly nejprve filmové hvězdy té doby a posléze i celý zbytek Itálie. Přes noc se tak z Molinari Extra stala nová hvězda gastronomie. Rituál „con la mosca“ je i dnes stále velmi oblíbený, kávová zrna je možné buď rozkousat, aby svým praženým profilem doplnila sladké anýzové tóny Molinari Extra, anebo ponechat jako ozdobu.

Původ a význam názvu „Sambuca“ jsou poněkud zahaleny tajemstvím. Jisté je, že nemá nic společného s latinským názvem pro Bez černý - Sambucus nigra, přestože toto spojení uvádí mnoho zdrojů. Ve skutečnosti Bez černý vůbec není součástí receptury.

Existuje mnoho hypotéz. Jednou z nich je ta, že slovo „sambuca“ je odvozeno od arabského slova „zammut“, které souvisí s pojmem „příjemná vůně“ a bylo také názvem pro starověký anýzový nápoj přiváženého do přístavu Civitavecchia z východu. Podle rodiny Molinari je ale více pravděpodobná verze, že název vytvořil Luigi Manzi, první výrobce nápoje sambuca ve městě Civitavecchia (Antica Sambuca Manzi 1851).

V dopise z června 1851 Manzi napsal, že zvolil tento název, jako odvozeninu od slova „sambuchelli“, což byli nosiči vody v jeho rodné oblasti. Ti přinášeli žíznivým rolníkům na pole vodu a nezřídka do ní pro výraznější osvěžení přidávali anýz.

Výroba ikonických značek Molinari Italia dnes

Molinari Italia S.p.A. je dodnes vlastněna rodinou Molinari, jejíž členové mají ve společnosti vedoucí postavení. V současné správní radě sedí členové druhé a třetí generace rodiny Molinari, „vynálezců“ sambucy. Hlavní kanceláře a sídlo společnosti se nacházejí v pobřežním městě Civitavecchia severozápadně od Říma. Zde je historicky situována i výroba.

Kvůli vysoké domácí i zahraniční poptávce byla postavena ještě nová, větší destilérka, pro jejíž umístění byla vybrána malá vesnice jihovýchodně od Říma - Colfelice. Díky mimořádně kvalitním ingrediencím, inovativnímu marketingu a promyšlené obchodní strategii je Molinari Extra v Itálii i po celém světě výrazným pojmem.

Do portfolia společnosti Molinari Italia patří i další italské ikonické značky alkoholických nápojů: proslulý likér Limoncello di Capri, likér na bázi vajec VOV z Padovy a vynikající grappy z palírny Ceschia v Nimis u Udine. Molinari Italia je rovněž distributorem několika mezinárodních prémiových destilátů, např Rémy Cointreau, Gin MG, Tovaritch a Xenta Absenta, které perfektně doplňují prémiové výrobní portfolio firmy.